A Madrid, el Tribunal Superior de Justícia va ratificar el 23 de gener la condemna a Deliveroo pels 532 repartidors que va detectar Inspecció de Treball i actuaven com a falsos autònoms. L’empresa hauria de pagar 1,2 milions d’euros per les cotitzacions a la Seguretat Social que no va pagar en el seu moment. Una bona notícia per aquelles persones que volen treballar pedalant d’una manera digna.
La notícia s’emmarca en una lluita molt més àmplia que s’està duent a terme des del col·lectiu Riders x Derechos a diverses parts de l’Estat. Per exemple, a Gijón al febrer de 2019, a València l’estiu passat o també al novembre de 2019 a Barcelona. La decisió del jutjat de Madrid, però, és una de les que afecta a més persones, d’entre els judicis col·lectius que s’han realitzat. Amb tot, Deliveroo pot encara recórrer la setència al Tribunal Suprem espanyol.
El problema, com ja han esmentat els col·lectius en lluita, no són les pràctiques d’una empresa particular, sinó el model privatiu d’economia de plataforma amb ànim de lucre. Per superar aquest model va sorgir a Barcelona Mensakas, una cooperativa de treball formada per 19 sòcies que es dedica a la missatgeria sostenible i digna. A més, també és una de les entitats que componen el Bicihub. Precisament, una de les sòcies, Nuria Soto, explica com funcionen empreses explotadores com Glovo i Deliveroo i quina és, per contra, la manera de treballar de la seva cooperativa.
Durant el temporal de pluja i vent dels dies anteriors s’han vist exemples de la precarietat que generen aquestes empreses. Com ara el testimoni que el membre del col·lectiu Riders x Derechos i de la Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC), Nasir Mehmood, va donar a Nació Digital o a TV3. Davant d’aquesta realitat, cal lluitar pel dret a anar en bicicleta, a guanyar-se la vida pedalant i també a fer-ho d’una manera digna i alliberadora.